Mitologi herba dan Tamadun Purba

Mitologi herba dan Tamadun Purba

Mitologi herba adalah satu lembaran hampir setiap tamadun purba. Teratai, simbol kesuburan tdk tertekan, dihormati dalam kedua-dua budaya Mesir dan Oriental. Bawang itu bukan sahaja makanan kegemaran dan tumbuhan ubatan orang Mesir, tetapi juga di gambar kepercayaan mereka dalam struktur berlapis-lapis alam semesta. Farmasi Mesir luar biasa termasuk beberapa herba yang paling terkenal hari ini: mur, lidah, pudina, bawang putih dan minyak jarak.

Dalam mitologi Yunani purba, dua belas dewa utama masing-masing mempunyai loji kegemaran. Tumbuhan ini, hubungan dengan alam atas hidup, telah digunakan sebagai simbol tuhan-tuhan dalam kesusasteraan dan seni. Herba kurang tinggi seperti pasli, thyme dan Adas telah namun digunakan untuk kesihatan meningkat dan panjang umur.

Ancient doktor Arab dikreditkan sebagai pengasas alkimia zaman pertengahan - salah satu daripada tradisi yang paling terkenal mistik purba. Percubaan mereka untuk menembusi mekanisme dalaman alam semula jadi melalui eksperimen dengan kedua-dua tumbuhan dan mineral telah menangkap imaginasi penyair dan playwrights selama berabad-abad.

Tumbuh-tumbuhan penyembuhan juga ditawarkan secara meluas di dalam Alkitab. The Mandrake aphrodisiacal disebutkan dalam kedua-dua Kejadian (digunakan oleh Rachel untuk mendapatkan perasaan Yakub) dan dalam puisi berkias daripada Song of Solomon. Sudah tentu, yang paling terkenal daripada semua herba Alkitab adalah dua daripada hadiah Magi kepada Yesus bayi: kemenyan dan mur. Di samping itu, harta karun mitologi herba dengan kedua-dua pagan dan Kristian akar wujud yang berkaitan dengan orang-orang Celt legenda.

Dalam periuk lebur di Amerika awal, tradisi herba eksotik termasuk ubat-ubat herba tamadun Maya, Aztec dan Inca, herba seorang hamba kulit hitam Afrika dan banyak ritual herba India Amerika.

Perjalanan dari alam ghaib ke saintifik direkodkan dalam teks-teks terawal bertulis daripada Cina, India dan bangsa-bangsa Eropah. Mythologies herba purba hidup di dalam kepercayaan majoriti penduduk di dunia yang masih bergantung kepada herba penyembuhan. Dengan pengesahan sains moden ini kepercayaan kuno, herba kini muncul penawar yang berpotensi seperti yang menarik untuk penyakit-penyakit yang boleh membawa maut hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar