The Mystical Lore Tumbuhan

The Mystical Lore Tumbuhan

Dari zaman awal, manusia telah bergantung kepada limpah kurnia dari alam semula jadi untuk semua keperluannya. Kuasa-kuasa yang kuat alam semula jadi telah dianggap sebagai batin dan misteri, yang mampu menganugerahkan kedua-dua manfaat yang amat besar dan kemusnahan yang tidak terkata. Dalam usaha untuk memahami dan menakluk tenaga yang menggerunkan alam, manusia telah bersungguh-sungguh berusaha untuk menemui kuasa rahsia tumbuh-tumbuhan - sumber utama beliau untuk makanan, pakaian, tempat tinggal dan senjata. Dan dalam masa kesakitan dan penyakit, manusia telah naluri berpaling kepada sekutu botani itu untuk keselesaan dan penyembuhan.

Tradisi mistik tumbuhan melintasi hampir setiap sempadan budaya. Sebagai contoh, sebuah tapak perkuburan lama 60,000 tahun digali di Iraq termasuk lapan tumbuhan ubatan yang berbeza. Ini bukti kepentingan rohani tumbuhan bergema di seluruh dunia. Perubatan shamanistik, hidup dan sihat dalam masyarakat tradisional hari ini, sering menggabungkan penggunaan tumbuh-tumbuhan halusinogen yang membolehkan pengamal herba untuk mencapai alam ghaib untuk mendapatkan pengetahuan dan bimbingan yang lebih tinggi.

Ramai orang juga percaya bahawa menanam diri mereka memiliki jiwa atau roh-roh penjaga. Seawal abad ke-4 SM, ahli falsafah Yunani Aristotle disebabkan satu "jiwa", sejenis yang kurang perintah jiwa, untuk tumbuh-tumbuhan. Dalam agama Hindu, tumbuh-tumbuhan yang sering dikaitkan dengan dewa-dewa tertentu. Shiva, dewa kesihatan, terlindung oleh pokok Bael itu. Begitu juga, dalam agama Buddha pokok bo yang dihormati sebagai ciri utama laman web di mana Siddhartha mencapai kesedaran beliau. Dan tumbuh-tumbuhan yang memainkan peranan penting dalam kehidupan orang-orang tertentu yang sering diberi ibu, identiti antropomorfik. Bagi sesetengah penduduk pulau, "Ibu Kelapa" menghasilkan makanan, minyak, tali, gentian pakaian dan cengkerang keras untuk pelbagai kegunaan. Begitu juga dengan orang-orang asal Andes di Amerika Selatan dirujuk kepada loji coca sebagai Mama Coca.

Tumbuh-tumbuhan bukan sahaja menjadi sumber tradisional nurturance dan berkat, tetapi seli telah dipercayai mempunyai roh-roh jahat. Siapa yang boleh ragu-ragu bahawa penduduk yg merosakkan ensouled loji berbahaya seperti belladonna, komponen utama dalam brews ahli sihir dan racun membunuh? Kejahatan manusia diketepikan, bagaimanapun, kebanyakan tumbuh-tumbuhan telah berkhidmat untuk melegakan, untuk menghibur dan menyembuhkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar